-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48416 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

ملعونين (كساني كه مورد لعن قرار گرفتهاند) از نظر قرآن چه كساني هستند؟

لعنت به معناي طرد و دور ساختني كه با خشم و غضب آميخته باشد، ميباشد، پس لعنت خداوند يعني دور ساختن كسي از رحمت خويش و محروم ساختن او از تمام نعمتها و بركات كه از طرف او به بندگان ميرسد.

خداوند متعال در قرآن كريم گروهها و اشخاصي را مورد نفرين و لعنت خويش قرار داده است; از جمله:

1. تكذيب كنندگان كتاب آسماني قرآن و حق; كساني كه دلايل روشن و وسيلة هدايتي را كه نازل كرديم، بعد از آن كه در كتاب براي مردم بيان ساختيم كتمان ميكنند، خدا آنها را لعنت ميكند و همه لعن كنندگان نيز آنها را لعن مينمايند. (بقره، 159) كه اشخاصي مانند ابوجهل، ابولهب و... را شامل ميشود كه البته ابيلهب در سوره مسد، آيه، نيز مورد نفرين و لعنت خداوند متعال قرار گرفته است.

2. كافراني كه در حال كفر از دنيا ميروند; كساني كه كافر شدند و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنها خواهد بود. (بقره، 161)

3. استكبارگران و زورگوياني مانند فرعون و لشكريان و ياران كه خداوند متعال آنها را مورد لعنت قرار داده و ميفرمايد:

در اين دنيا لعنت پشت سر لعنت نصيب آنها كرديم، و روز قيامت از زشت رويانند. (قصص، 42)

4. ابليس; و لعنت بر تو خواهد بود تا روز قيامت. (حجر، 35)

5. بني اميه; براساس برخي روايات و سخنان پيشوايان معصوم منظور از الشجرة الملعونة (درخت لعنت شده) در سورة اسرأ، آيه 60، بني اميه و خاندان آنها هستند. چنان كه حضرت امام صادقميفرمايد: درختي كه در قرآن مورد لعنت قرار گرفته، همان خاندان اميه و بني اميه هستند.(ر. ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 170، دارالكتب الاسلامية، تهران / تفسير العياشي، محمد بن مسعود عياشي، ج 2، ص 297، چاپخانه علميه، تهران و... .)

6. يهوديان (مائده،64)

7. ظالمان، (اعراف،44)

8. دروغگويان; (بقره،89)

9. اذيت كنندگان خداوند و پيامبر; (احزاب،57)

10. شهادت دروغ بر زنا;(نور،7)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.